Een nieuwe generatie jongeren die bij hun komst op de arbeidsmarkt de boel eens flink op willen schudden met hun frisse kijk op zaken en nieuwe ideeën: op zich is het niet nieuw te noemen. Iedereen zal zich zijn eerste baan herinneren, die vaak gepaard ging met het gevoel dat de mensen die al langer bij het bedrijf werken wel wat innovatie konden gebruiken.
Maar nu het tempo waarop de wereld verandert flink opgevoerd is en innovaties elkaar razendsnel opvoeren, wordt de kloof tussen oude en nieuwe generaties op de werkvloer steeds groter. Jongeren die met digitale middelen zijn opgegroeid, draaien hun hand niet om voor nieuwe IT-systemen of het onder de knie krijgen van de laatste digitaliseringsslag.
Ook op het gebied van maatschappelijke verandering laten jongeren steeds nadrukkelijk van zich horen. Aan hiërarchie hechten ze weinig waarden, ze verwachten gelijkwaardigheid en dat hun stem gehoord wordt. Die houding kan voor behoorlijke spanning zorgen, merkte Janine Vos, Chief Human Resource Officer bij Rabobank Groep recentelijk:
‘Laatst hadden we een klimaatbijeenkomst. Toen een senior het hoge tempo van de maatregelen ter discussie stelde, stak de jongste in de kamer haar hand op en zei: “Als jij er zo over denkt, dan mág je hier niet eens werken.” Dan denk ik eerlijk gezegd ook wel even: oeps.’
Aan organisaties de taak om zowel de jongere als de oudere generatie op hun kracht in te zetten, en daarbij vooral de verbinding te faciliteren tussen beiden. In deze speciale jongereneditie van de TRNDR Monthly nemen de jonge medewerkers van Thaesis het roer eenmalig over en geven we een kijkje in de trends die jongeren (willen) bewerkstelligen en hoe je hun nieuwe energie goed in kan zetten.
- Terwijl het werk voor het oprapen ligt, lijken jongeren juist te verlangen naar een andere invulling van hun tijd. Wat betekent dit voor werkgeverschap?
- Hoe het onderwijs kan profiteren van de digitale kennis en vaardigheden van jongeren.
- Ondanks dat jongeren verhoudingsgewijs minder met zorg gebruiken is het belangrijk om ze nu al te betrekken.
- Ieder medium wil een jongere doelgroep bereiken. Hoe gebruik je jonge medewerkers daarvoor?
De overeenkomst? Neem jongeren serieus en gebruik hun kwaliteiten. Want onder hun houding, zit een dringende behoefte om gehoord te worden.