In een groot deel van de twintigste eeuw werd voor je bepaald wat voor krant je las of welke televisieprogramma’s je bekeek. En hoewel die verzuiling allesbehalve nastrevenswaardig is, waren media wel voorzien van een constante stroom abonnees, luisteraars of kijkers. Ze duchtten geen concurrentie, want je geloof legde vast wie je bediende.Â
Anno 2022 ligt er weinig meer vast in de mediawereld. Weliswaar zul je mensen die voor een open grenzenbeleid niet snel bij De Telegraaf aantreffen, maar politici van alle pluimage zijn in alle kranten en televisieprogramma’s te vinden. Tegelijkertijd is het aanbod groter dan ooit en wordt er flink geconcurreerd om de aandacht van de mediagebruiker. Dat stelt media voor de vraag: hoe bind je een mediagebruiker aan jouw merk? Of moet je simpelweg accepteren dat iemand voor een snipper nieuws, praatprogramma of podcast bij jou aanwaait, om vervolgens weer verder te gaan?
In de nieuwste TRNDR Monthly belichten we dit vraagstuk vanuit verschillende hoeken:Â
- Hoe onderscheid je je als medium? Een standpunt lijkt steeds belangrijker te worden
- Hoe een publiek-private samenwerking de buitenlandse techplatformen op afstand moet houden
- Explainervideo’s weten de aandacht van kijkers als geen ander vast te houden. Wat is hun geheim?
- Ook in de boekenwereld is het vechten om de aandacht. Zo pakt deze lokale ondernemer dat aan.