Wat de toekomst voor ons in petto heeft is lastiger te voorspellen dan ooit. Was het een aantal jaar geleden al lastig om ver in de toekomst te kijken met automatisering en andere snelle veranderingen, het coronavirus heeft het er bepaald niet makkelijker op gemaakt.
💁 Knap onhandig, als je werk over de toekomst gaat
Maar om tóch iets zinnigs over de toekomst te kunnen zeggen, werken wij bij Thaesis met scenarioplanning. Een methodiek die helpt om binnen deze onzekerheid tot strategische opties te komen in zoveel mogelijk toekomstbeelden valide zijn. Door de toekomst op een andere manier te benaderen, durven wij op deze manier toch vooruit te kijken.
Belangrijk daarbij is dat niet ingezet wordt op de mooiste, meest inspirerende en verreikende scenario’s, maar er een grote mate van openheid van de omgeving blijft. Het denken van de mens is bijvoorbeeld één van de moeilijkst in te schatten elementen. Loskomen van de waan van de dag om een nieuw scenario te gaan volgen? Door openheid hiervoor te laten, leer je bovendien beter om te gaan met onzekerheid.
Want hoewel de uitkomst bij nadenken over de toekomst misschien het belangrijkste lijkt, is ons belangrijkste inzicht na jarenlang organisaties helpen met hun strategie dat de waarde hem vooral zit in het proces. Actief nadenken over grote onzekerheden voor jouw organisatie en op basis daarvan scenario’s ontwikkelen, leidt tot grote inzichten en betere strategische besluitvorming.
Om je een idee te geven hoe zo’n scenarioplanning eruit ziet, kijken we in deze nieuwsbrief naar vier sectoren die door de coronacrisis hard getroffen zijn. Hoe ziet hun toekomst eruit en kunnen zij zichzelf opnieuw uitvinden?
- De muziekwereld
- De reisbranche
- De horeca
- De filmsector