šŸ’» Wie wint de strijd om onze aandacht?

Tot zeer recent speelde ons leven zich grotendeels binnen af. Mediatechnologie speelde daarbij een allesbepalende rol: het was niet alleen de connectie met onze collega’s, maar ook de lifeline voor sociaal contact. Terwijl we bijna bezweken aan Zoom-fatigue en Teams-marathons, maakten we daarnaast ook waardevolle herinneringen via online media. Bruiloft, babyshower Ć©n begrafenis: alles werd online georganiseerd.

Media profiteerden optimaal van het feit dat we meer binnen zaten dan ooit. Netflix, Disney, Prime en zelfs Tinder: allemaal braken ze record na record over het aantal gebruikers, gekeken series of swipes. Er ontstond momentum voor podcasts en drop-in audio services als Clubhouse, als welkome afleiding van al die schermtijd.

Nu een deel van de wereld gelukkig weer van het slot gaat, rijst de vraag wat media gaan doen om die aandacht vast te houden. Wat voor (nieuwe) ervaring moet de podcast, bioscoop en dagbladjournalistiek bieden om consumenten aan zich te blijven binden? Weten mensen zich los te weken van hun schermen en weer naar buiten te gaan? Of blijven ze in de ban van het blauwe licht, omdat het een stuk minder prikkels oplevert dan een avondje in een volle kroeg?

In deze nieuwsbrief onderzoeken we welke troefkaarten media in hun handen hebben om ons te blijven boeien.

Lees meer