šŸŽ¢ Platformania

Leren, een taxi bestellen, een reis en hotels boeken, muziek luisteren of freelancen – in de platformeconomie zijn vraag en aanbod in een haverklap aan elkaar gekoppeld. Uit onderzoekĀ blijkt dat ƩƩn op de acht Nederlanders wel eens geld heeft verdiend via de platformeconomie.

Platforms zijn het dominante businessmodel van de 21e eeuw geworden. Vijf van de zes meest invloedrijke bedrijven ter wereld zijn… een platform. Maar succesvol zijn in de platformeconomie gaat niet zonder slag of stoot. De echt grote platformbedrijven doen eigenlijk aan een moderne variant van landjepik. Kijk naar Uber, dat liever geen personeel in dienst neemt. Of Amazon, dat een growth-at-all-cost model heeft. Het speelveld is ongelijk, en leidt op de lange termijn tot verschraling van het aanbod en een verder scheef groeiende inkomensverdeling.

Wat betekent succes echt in de platformeconomie? En hoe zorg je ervoor dat groei en succes niet ten koste gaan van bijvoorbeeld kansengelijkheid en werkgeluk?

Daar gaan we in deze editie van TRNDRĀ MonthlyĀ op in.

Lees meer