Onlangs zoomden we In TRNDR Monthly in op de grote problemen van onze tijd – grote problemen die om grootse oplossingen vragen. We vroegen onszelf af: wat voor soort leiderschap hebben we nodig om dit soort grote vraagstukken op te lossen? En welke leiders inspireren ons hierin?
Nieuwe uitdagingen los je niet alleen op met bezield en geïnspireerd leiderschap. Het vraagt ook om originele ideeën, nieuwe verdienmodellen, andere manieren van samenwerken, en meer.
Als er één industrie is die zich niet laat ontwrichten, dan is het de creatieve industrie. De muziekwereld werd in de jaren ’90 geconfronteerd met internet, illegaal downloaden en vrijwel gratis distributie. Het dwong artiesten naar andere manieren van muziek uitbrengen te kijken. Makers waren ooit afhankelijk van een tussenpartij voor succes, maar dat is allang niet meer zo. En de definitie van ‘verdienmodel’ is ook veranderd.
Necessity is the mother of invention schreef Plato immers ooit. De creatieve industrie liet zien dat het internet de mother of invention is.
In deze editie van TRNDR Monthly aandacht voor deze relatief nieuwe creatieve economie. En met name de (strategie)lessen die we hieruit kunnen trekken.