Samen met partners Ouke Arts en Ricardo Uijen bezocht Theo Huibers ook dit jaar weer SXSW in Austin, Texas. Een zevendaags spektakel van technologie, strategie, mens-media-interactie en filosofische vraagstukken. In deze bijdrage reflecteert hij op SXSW en strategievorming.
“Design Intelligently for Artificial Intelligence, Making Law on Mars, AI on the Horizon aan de aansprekende titels op het congres ligt het niet. De lezingen op SXSW moeten door de enorme overload van het aanbod hun publiek trekken met een pakkende titel. Het is de oneliner die ervoor zorgt of er rijen dik voor de zaal staan of dat je als spreker wordt geparkeerd in een leeg zaaltje achteraf. De zaal die bij de beste titels hoort blijkt steevast te klein te zijn. Maar als je door de titel heen kijkt blijkt de belofte, de eeuwige belofte van technologie veel groter te zijn dan het realisme en het directe nut en de noodzaak van de technologie.
Digitale kaarten hebben de toekomst, we kunnen realtime 3d kaarten ontwikkelen zodat auto’s altijd een realtime beeld hebben van de weg voor hen en wij kunnen daarmee vele zo niet alle ongelukken voorkomen. Het maakt de wereld veiliger, aldus de innovatiemanager van DaimerBenz. En daarom werken zij aan digitale kaarten.
Emotionele Intelligente systemen maken computersystemen steeds menselijker. Een markt die zo groot is dat het ongelooflijk is en dat het niet meer dan logisch is dat deze komend jaar doorbreekt. Want willen wij als mens niet altijd begrepen worden door onze systemen? Aldus de bouwer van emotioneel intelligente systemen. Hij waarschuwt al relativerend ook voor de kans op manipulatie in de toekomst.
Kunstmatige Intelligentie staat op het punt van het echte doorbreken. De kansen zijn legio met de nodige bedreigingen maar die zijn handelbaar. De echte focus zal liggen op AI-toepassingen en de markt zal disruptief veranderen zegt de directeur van Intel en laat enkele kleine voorbeelden zien die wij allang kennen.
Blockchain gaat de wereld veranderen. Een no-brainer. Het potentieel is zo groot dat het onmogelijk is om deze ontwikkeling niet te omhelzen. De echte doorbraak ligt zo dichtbij dat het dommig is als je hier morgen niet mee aan de slag gaat, zegt de goeroe op blockchain, en hij blijft nog even na om zijn boek te signeren.
Robots gaan alle banen vervangen. Niet alleen de simpel te automatiseren banen maar ook de complexe banen staan op de tocht. En daarom moet iedere economie, ieder land vechten voor een positie in de productieketen van robots. Vervolgens sluit de Amerikaan zich aan bij het America First statement en stelt dat de Verenigde Staten wel veel laat liggen in China op dit gebied en dat dit snel teruggepakt moet worden.
En zo kan het lijstje van ontwrichtende uitspraken bij SXSW-lezingen nog wel even doorgaan. Zonder richting, zonder focus, zonder ingetogenheid. Dat mag ook niet want in een groep van schreeuwers wordt de fluisteraar niet gehoord. Texaanse marketing ten voeten uit. Maar waar zit nu de echte strategische richting?
De strategische richting zit in twee aspecten ‘de focus’ en ‘de timing’. Om met het eerste te beginnen: ‘If you want to grow, you have to focus on what you want’ is een uitspraak van een ondernemer die ik al vijftien jaar gebruik als een belangrijk leidmotief in het maken van strategieën. De hoeveelheid van mogelijkheden van de technologie zijn zo divers en talrijk dat het er om gaat ‘wat je wilt’ en niet om ‘wat er allemaal kan’. Eigenlijk lijkt alles te kunnen, maar door de hoeveelheid zit er geen enkele richting in.
Timing is daarbij het tweede andere belangrijke aspect. Er wordt geen enkele tijdas meegegeven in SXSW. Alles lijkt morgen te kunnen. Maar niets is minder waar. Zelfrijdende auto’s, robots die de arbeidsmarkt disrupteren, kunstmatige intelligente systemen die slimmer zijn dan mensen, games die bijdragen aan een betere wereld. Goed het kan, maar wanneer? Dus een goede timing opnemen met wat je wilt en wanneer iets kan, zijn mooie uitgangspunten voor het formuleren van een strategie. Een strategie die in het licht van SXSW jaarlijks herijkt moet worden. De focus moet dus liggen op het maken van een adaptieve strategie met een gezonde dosis aandacht op technologie.”